roomd (roomd) wrote,
roomd
roomd

Separate but equal

Люблю силу аналогии. Кто-то на форумах в GGW очень хорошо сформулировал то, что у меня давно в голове, но выразить не удаётся настолько ясно. Вытащено из комментов отсюда:


Problem 1: Some kids get bullied a lot at school.
Solution A: Discipline and punish the bullies. Make it clear to them that bullying is unacceptable behavior.
Solution B: Accept bullying as an inalterable fact of life. Place bullying victims in separate classrooms. Give them separate schedules and separate buses to protect them from the bullies.

Problem 2: Some men sexually harass or assault women they encounter on the street.
Solution A: Prosecute and punish sexual harassment/assault. Make it clear to society that sexual intimidation and violence are unacceptable.
Solution B: Accept sexual harassment as an inalterable fact of life. Separate sidewalks for each gender. Women can safely get where they need to go while being protected from men.

Problem 3: Some white people harass or assault African Americans on account of race.
Solution A: Prosecute and punish hate crimes. Make it clear to society that racial violence is unacceptable.
Solution B: Accept racism as an inalterable fact of life. Separate bus riders by race into different sections to keep them apart. Build "colored" schools and "colored" restrooms/water fountains. Surely that will protect minority groups from racists.

Problem 4: Some drivers can't be trusted to operate their vehicles safely around bicyclists.
Solution A: Eliminate bad drivers. Institute much stricter licensing requirements, and confiscate licenses from those who act badly. Make it clear to society that negligent and dangerous driving behaviors are unacceptable.
Solution B: Accept bad driving as an inalterable fact of life. Get bikes off the street. Give them a separate space that is protected from vehicles.

If you answered the fourth question differently from the first three, why?


***

После поездки в Монреаль/Квебек-сити очень хорошо заметно, насколько у нас убогая, заточенная на машины дорожная политика. Там тоже не такой уж и подарочек, и велодорожек не так много, но все светофоры настроены в пользу пешеходов (когда пешеходный сигнал включается, то машинам первые несколько секунд горит только прямая стрелка, что подчеркивает тот факт, что у пешеходов безусловный приоритет), и в городе запрещены правые повороты на красный. Ещё несколько лет назад этого не было, и пока у нас годами идёт болтовня про vision zero, там реально что-то делают.

Квебек-сити -- город относительно небольшой, поэтому метро в нём нет, зато есть скоростной автобус, под который отведены две из 4 полос на одной из центральных улиц города. И небеса не упали, "war on cars" не случилось. А здесь об этом говорят десятками лет, но без результата, и жалкие три километра трамвая не могут достроить уже неизвестно сколько времени.

Насчёт водительской культуры, меня поразило, как под Квебек-сити в ситуации, когда на шоссе образовалось замедление из-за закрытой левой полосы, люди не ехали в левой полосе, чтобы потом вклиниваться в последний момент, как это всегда у нас проиcходит, а строились в одну полосу за полмили, как только видели, что их полоса закрыта. И пробки почему-то не образовалось...
Tags: bicycle, driving, fail, urbanism
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 76 comments